recensies

foto: Ralph van Erven

Wat zegt de pers.......


over het Allerzielenconcert met Projectkoor Tom Suters
(de Nuenense Krant, november 2015)
"... Het Pie Jesu, zoals gezongen door Caroline Spanjaard, was van een hemelse schoonheid..."
 

over de Matthäuspassion met Bach Collegium Rhenanum
(Rheinische Post, maart 2015)
"... Sopranistin Caroline Spanjaard zeichnete mit klarer und feiner Stimme ihre Arien, was bei "Ich will dit mein Herze schenken" besonders gut gelang..."
 

over een concert met het Leiderdorps Kamerorkest
(Leidsch Dagblad, maart 2013):
"... De emotionele reikwijdte, het verweven van lyriek en passie is
Caroline Spanjaard op het lijf geschreven..."
Lees hier de volledige recensie.
 

over "Le manteau partagé" van Roger Calmel
(Eindhovens Dagblad, november 2009):
"...Hoogtepunten waren de ingetogen solo's van sopraan Caroline Spanjaard; haar trefzekere, directe, heldere en zuivere stemgeluid werd door de royale akoestiek prachtig verspreid..."
(reactie van Madame Huguette Calmel, februari 2010):
"...Vous aviez aussi une magnifique soprano avec un beau timbre à la fois charnu et aérien..."

 
over de Messiah van G.F. Händel
(Eindhovens Dagblad, juni 2009):
"... de sopraan Caroline Spanjaard ontroerde door een voordracht waar grote compassie uit sprak ..."
 

over een concert met het Thaleia Trio 
(Eindhovens Dagblad, oktober 2007):
"Thaleia Trio goed afgestemd en hemels mooi"
"...Voor een stem als die van deze sopraan geef je tien jaar van je leven ..."

 
over koraalmelodieën in een Bach/Buxtehude orgelconcert 
(Helmonds Dagblad, oktober 2005):
"… De sopraan Caroline Spanjaard, die over een prachtige stem beschikt, wist de toehoorders te ontroeren door haar fijnzinnige en warme vertolking. Vooral het 'Klaglied', dat Buxtehude in 1671 componeerde, kreeg door haar zeer meeslepende vertolking een extra dimensie …"

 
over de aria "Alles mit Gott und nichts ohn' ihn" van J.S. Bach 
(Eindhovens Dagblad, oktober 2005):
"…Caroline Spanjaard was de ideale vertolkster van deze eerste Zuid-Nederlandse uitvoering. Ze wist, toegewijd begeleid door het Catharina Consort, de combinatie van lichtvoetigheid en religiositeit die kenmerkend is voor dit soort Bach-aria's aantrekkelijk te presenteren …"

 
over de Johannes passie van J.S. Bach 
(Eindhovens Dagblad, april 2005):
"… terwijl de sopraan Caroline Spanjaard vooral de aria 'Zerfliesse' met grote bezieling en prachtige beheersing van haar heldere stem gestalte gaf …"

 
over het Stabat Mater van Alessandro Scarlatti 
(Delft, maart 2004):
"…Caroline Spanjaard bezorgde je met haar haarscherpe, glasheldere sopraan kippenvel, zo scherp en glashelder als zij een niet te bevatten verdriet met veel onderkoelde emotie wist te treffen …"

 
over de Lukas passion van Georg Philipp Telemann 
(Eindhovens Dagblad, april 2003):
"...de sopraan Caroline Spanjaard, die vooral excelleerde in bovengenoemde aria ('Wie sich ein winz'ges Lüftchen regt', CS). Een sterk ironisch stuk, met enige humor zelfs getoonzet, met veel woordschilderingen. Deze aria vormde met het koor 'Ach, klage, wer nun klagen kann' een absoluut hoogtepunt, zowel in de compositie als in de met veel bezieling en inlevingsvermogen gebrachte uitvoering ..."

 
over het Requiem van Gabriël Fauré 
(Midden Brabant, november 2002):
"…Wat goed dat men voor de solo 'Pie Jesu' Caroline Spanjaard gevraagd had. Door haar ontroerende voordracht en haar fraai, sereen stemgeluid was vrede en erbarmen voelbaar in de kerk …"

 
over "Dido and Aeneas" van Henry Purcell 
(Eindhovens Dagblad, mei 2002):
 "…Caroline Spanjaard (Dido) zong haar rol op waardige, muzikale en vocaal aangrijpende wijze …"

 
over "Dido and Aeneas" van Henry Purcell 

(Midden Brabant, november 2001):
 "… Caroline Spanjaard zal na deze uitvoering bij velen in herinnering blijven als een echte Belinda vertolkster. Met haar fraai stemgeluid en haar doorleefde vertolking was zij de ideale steun en toeverlaat voor Dido …"